diumenge, 30 de setembre del 2012

Aprenem a ser bons comunicadors

Al principi de curs, ens van dir que penséssim qui era un bon comunicador per nosaltres i quines característiques tenia aquest per a ser-ho. Jo vaig pensar en Andreu Buenafuente, un famós presentador, humorista i productor de televisió, el qual és caracteritza per la seva claredat. A l'hora de fer l'activitat el vaig definir com una persona molt propera al públic, crítica, segura, directa i expressiva.
A continuació us enllaço un vídeo on podeu veure el bon comunicador que és:


                             

Quan vam posar en comú a la classe el que havíem pensat, van sortir diferents personatges famosos els quals vam calificar com a bons comunicadors, com Pep Guardiola, Eduard Punset, Josep Cuní i Pilar Rahola entre altres. Entre tots vam arribar a la conclusió que per ser un bon comunicador s'ha de ser clar, precís, prudent, segur de si mateix, saber trobar el moment per dir les coses, generar confiança i ser proper.

Aquesta activitat hem va servir per aprendre analitzar la manera d'expressar-se de grans comunicadors, cosa que m'ajuda a saber quins dels meus punts febles hauria de treballar més per aprendre a parlar bé i arribar a ser una bona comunicadora, cosa que trobo imprescindible per ser una bona mestra.

COM PARLAR BÉ EN PÚBLIC 


Per seguir treballant sobre com ser un bon comunicador ens van proposar la lectura del llibre "Com parlar bé en públic" de Joana Rubio i Francesc Puigpelat. Aquest llibre consta de nou capítols ens els quals es donen consells per ser un bon orador. Després de fer la lectura i el treball sobre el llibre, a classe, vam posar en comú els deu ítems que trobàvem més irrellevants per ser un bon comunicador. I finalment vam arribar a la conclusió que els deu punts que em de tenir més en compte, a l'hora de parlar en públic, són els següents:

  • Tenir molt clar el tema i les idees que vols transmetre al públic
  • Preparar un bon guió per afavorir l'estructura del discurs 
  • Captar l'atenció del públic mitjançant preguntes, l'humor, silencis.. 
  • Tenir cura de la posició del cos i de la gesticulació 
  • Mostrar naturalitat 
  • Utilitzar diferents tons de veu 
  • Fer ús dels mitjans audiovisuals només com a suport de la paraula 
  • Dominar el llenguatge 
  • Adaptar-nos al públic 
  • Parlar amb claredat, precisió i brevetat

Fer aquesta activitat m'ha estat molt útil perquè sempre hem poso molt nerviosa quan es tracta de fer una presentació oral o explicar alguna cosa davant de tota la classe. Per això, tenir clar els aspectes més importants per parlar de cara al públic em serveix per poder anar-los posant en pràctica i millorar la meva expressió oral. 

PUBLICACIÓ DIGITAL

Per acabar de treballar sobre aquest tema, vam fer una exposició oral acompanyada amb un prezi (eina que permet fer presentacions en linea) sobre un personatge que créiessim que era un bon comunicador i havíem d'explicar perquè ho crèiem justificant-ho amb exemples; imatges, vídeos, piulades...

El meu grup i jo vam decidir fer l'exposició sobre Pilar Rahola, una política i periodista catalana, d'ideologia catalana d'esquerres. Per fer l'exposició ens vam formular la pregunta següent: "Pilar Rahola és una bona comunicadora?"  Després vam pensar en quines característiques ha de tenir una persona per ser una bona comunicadora i a partir d'aquí, vam justificar cada característica amb un exemple de Pilar Rahola i vam arribar a la conclusió de que Pilar Rahola, SI era una bona comunicadora.


                                                                   

Amb aquest treball vam poder aprofundir més sobre els coneixements que haviem adquirit per ser bons comunicadors i interioritar-los. A més a més, ho vam posar en pràctica ja que en deu minuts vam haver d'explicar davant tota la classe el nostre punt de vista i convence'ls de que Pilar Rahola és una bona oradora.


ALTRES EXPOSICIONS ORALS 


Identitat i Territori

Una de les exposicions orals que hem fet aquest semestre en l'assignatura de COED és la d'identitat i territori. Aquesta treball s'ens va proposar a principi de curs i teniem gairebé dos mesos per preparar-lo. A partir del lema: Identitat i territori havíem de trobar un tema que lligués amb aquest. 

Després de pensar i pensar, de donar-hi voltes, la meva companya Cristina Mateu i jo vam arribar a la conclusió que fariem el treball sobre la visió que s'ha obtingut dels mestres al llarg del temps. Vam escollir aquest tema principalment, perquè un somni que compartim amb la resta de la classe és ser mestres i, vam voler veure les diferències que trobem entre els mestres d'abans i els mestres d'ara. Per fer-ho ens vem formular un seguit de preguntes com Que busquen?, Quins són els seus mètodes?, Com interactuen amb els seus alumnes?, entre d'altres.

                              

Per fer aquest treball vam realitzar enquestes, a persones de diverses edats, sobre els seus mestres i vam fer una entrevista a una noia de dotze anys i una senyora de noranta sis. En aquesta exposició vam posar en pràctica tot el que havíem après sobre com ser un bon comunicador, amb el llibre "Com parlar bé en públic" del qual us en vaig parlar en una de les entrades anteriors. 

Vaig estar una mica nerviosa, però com ho havíem estat practicant, teniem les idees clares, havíem preparat un bon guió i teniem el suport d'un mitjà audiovisual com és un prezi, va sortir bastant bé i crec que vam conseguir posar en pràctica tot el que havíem après.

Recitació d'un poema

Una altra de les exposicions orals que vam fer va ser la recitació d'un poema triat per nosaltres. Jo vaig escollir el poema d'en Miquel Martí i Pol , un dels poetes en llengua catalana més populars i llegits, que es titulava El camí que no faig. Vaig escollir aquest poema perquè quan el vaig llegir em va transmetre molts sentiments i vaig pensar que si esculls un poema que t'agrada i que t'aporta coses seria més fàcil d'aprendre'l i transmetre allò que et fa sentir.


Per fer aquesta exposició havíem de tenir en compte la mirada al públic, la veu, la postura, la gesticulació i els nervis. Fer aquesta activitat va ajudar molt a perdre la vergonya quan parlem davant tota la classe i per aprendre a controlar els nervis. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada